انواع روش های مهاجرت | ونکو ویزا

انواع روش های مهاجرت در یک نگاه

هنگامی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید، یکی از اساسی ترین سوالاتی که به ذهنتان خواهد آمد، روش متناسب برای مهاجرت است؛ البته افرادی هستند که همزمان با تصمیم به مهاجرت و یا حتی قبل از تصمیم به مهاجرت روش مهاجرت خود را می‌دانند و بر آن اساس قدم بر خواهند داشت.

به طور کلی، شناخت روش مهاجرت یکی از اولین اقداماتی است که افراد به کسب اطلاعات در مورد آن می‌پردازند و پس از شناخت جامع و کامل روش های مهاجرت تصمیم نهایی را خواهند گرفت. در این مقاله تمام اطلاعات لازم برای مهاجرت را به تفصیل بیان کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات کامل با ما همراه باشید.

انواع مهاجرت

مهاجرت روش های متفاوتی دارد و تقسیم بندی آن به شرح زیر است:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق فرزند
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

 

مهاجرت تحصیلی

اگر شما در بازه سنی 18 تا 30 سال باشید، قطعا اولین روشی که به ذهنتان خواهد رسید، روش تحصیلی خواهد بود؛ اگر در این بازه سنی باشید و با هم سن و سالان خود در ارتباط باشید و یا در آشنایان خود فردی در این سن داشته باشید، می‌بینید درصد بالایی از آن‌ها تمایل دارند از طریق تحصیلی، مهاجرت کنند. قطعا مهاجرت تحصیلی کمک بزرگی برای آینده تحصیلی و شغلی افراد خوهد بود؛ علاوه بر این، تجربیات زیادی در زمینه‌های شخصی و یا اجتماعی برای محصلان به ارمغان خواهد آورد.

شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی شامل سن، مدرک تحصیلی، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، دانش زبان خارجی (به خصوص زبان انگلیسی) و تمکن مالی است که به اختصار به آن می‌پردازیم:

سن:

مقطع تحصیلی یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده سن در این پروسه است که شامل:

  • مقطع تحصیلی کارشناسی، سن معمول 18 تا 22 سال
  • مقطع تحصیلی ارشد، سن معمول 22 تا 28 سال
  • مقطع تحصیلی دکترا، بدون محدودیت

این طبقه بندی نسبی است و افراد در سنین بالاتر نیز می‌توانند برای این مقاطع اقدام کنند. البته باید توجه داشته باشید سنین اعلام شده، سن معمول برای هر مقطع تحصیلی است و افراد در این سنین، شانس بیشتری خواهند داشت؛ ولی این نباید عاملی برای ناامیدی افراد دیگر باشد. به یاد داشته باشید رزومه و مدرک تحصیلی قوی، تمام معادلات را به هم خواهد زد.

مدرک تحصیلی:

یکی دیگر از عوامل مهم برای پذیرش در مهاجرت تحصیلی، مدرک تحصیلی افراد است. رشته شما و دانشگاهی یا موسسه ای که در آن به تحصیل پرداخته‌اید، عامل مهمی در این قسمت است. البته همیشه عواملی وجود دارد که باعث سخت یا آسان تر شدن مسیر برای شما ‌شود؛ برای مثال: احتمالا پذیرش رشته ها مختلف در کشورها متفاوت است و یا دانشگاهی که دارای رنک بالاتری باشد، برای برخی از دانشگاه ها اهمیت بیشتری خواهد داشت و در مقابل شاید رنک دانشگاهی در برخی دانشگاه ها اهمیت کمتری داشته باشد.

رزومه تحصیلی:

در این قسمت، علاوه بر مورد قبلی، مدارکی مانند سوابق تحصیلی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، سوابق شغلی، سوابق عملی و پژوهشی، کارهای داوطلبانه، معرف‌ها و کارهای شبیه به آن را که در آن حضور به هم رساندید به تفصیل بیان خواهید کرد.

انگیزه نامه: همانطور که از اسم این مورد مشخص است، انگیزه نامه بیان کننده انگیزه، پیشینه، اهداف، سوابق و مواردی در زندگی شما است که در خواننده آن، تاثیر کافی و مثبت برای پذیرش شما را ایجاد کند. دقت کنید که انگیزه نامه هم سطح دانش شما را نشان دهد و هم حاوی احساسات حقیقی شما باشد و هم بسیار خشک و رسمی نباشد.

دانش زبان خارجی:

زبان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر روزه آزمون هایی مانند آیلتس، تافل و دولینگو در حال برگزاری است تا مدرکی برای اثبات سطح دانش زبانی شما باشد. نمره لازم برای اخذ پذیرش در دانشگاه مختلف، متفاوت است ولی کسب نمره 7 در آیلتس و 100 در تافل نمره ای مورد قبول برای اکثر دانشگاه هاست.

تمکن مالی:

میزان تمکن مالی بستگی به کشور و دانشگاه مدنظر شما دارد و رنج عددی آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ ولی میانگین تمکن مالی در دانشگاه‌ها، عددی بین 8000 تا  12000 دلار است؛ با این حال رنج این قیمت در کشورهای مختلف می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

مهاجرت کاری

مهاجرت کاری روش‌های متفاوتی دارد و نیازمند فاکتور‌های گسترده‌ای است؛ علاوه بر این مهاجرت کاری مختص به کشورهای مشخص‌تری است و گستردگی پذیرش کشورهای مختلف نسبت به مهاجران تحصیلی کمتر است. در این بخش به اختصار در این باره توضیح خواهیم داد.

روش های مهاجرت کاری

  • جاب آفر(job offer) : بهترین و معتبرترین روش مهاجرت کاری، روش جاب آفر است. در این روش شما به کشورهای مدنظر خود مدارک، رزومه و سوابق خود را ارسال می‎‌کنید و کشور مقصد در صورت بررسی و رضایت با شما ارتباط برقرار می‌کند و پس از بررسی نمونه کارهای شما و برقراری انواع مصاحبه های تلفنی و تصویری، نتیجه نهایی به شما ارائه خواهد شد. در صورت جلب نظر مثبت طرف مقابل، کار شما در سرازیری افتاده است و کشور مقصد با ارسال جاب آفر، شما را برای کار در آن شرکت دعوت می‌کند.
  • جاب سیکر (job seeker): ویزای جویای کار یا جاب سیکر برای افرادی است که به دنبال کار می‌گردند. روش اجرای آن به این صورت است که فرد 6 تا 9 ماه می‌تواند با هزینه خود در کشور مورد نظر اقامت داشته باشد و همزمان به دنبال کار بگردد و کار متناسب با خود را پیدا کند و پس از پیدا کردن کار، می‌تواند ویزای خود را با ویزای مهاجرت کاری تغییر دهد؛ ولی اگر فرد نتواند کار مدنظر خود را پیدا کند و یا نتواند با موسسه یا شرکتی قرارداد ببندد مجبور می‌شود به کشور خود بازگردد.
  • مهارت محور (skilled worker): ویزای مهارت محور، نوعی طبقه بندی کاری است که بر اساس توانایی، دانش و مهارت‌های افراد، طبقه بندی می‌شوند. و همانطور که قابل حدس است افرادی که امتیازات بیشتری دریافت می‌کنند، شانس بیشتری برای مهاجرت خواهند داشت.

کدام کشورها برای مهاجرت کاری بهتر هستند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، اقدام برای مهاجرت کاری برای برخی از کشورها با شانس بیشتری برای پذیرش همراه است. که در این مقاله به چند نمونه از آن‌ها اشاره خوهیم کرد.

  • کانادا: کانادا یکی از بهترین کشورهای مهاجرپذیر در زمینه کاری است. هر ساله تعداد زیادی نیروی کار از سراسر دنیا اقدام به مهاجرت کاری برای کانادا می‌کنند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها پذیرش می‌گیرند ولی به همان میزان، رقابت برای اخذ پذیرش کانادا زیاد است. برای همین باید شرایط مورد نظر مانند سن، تجربه شغلی مرتبط با رشته، مدرک زبان و عواملی مشابه که باعث افزایش شانس شما می‌شود را داشته باشید.
  • آلمان: یکی دیگر از کشورهای ایده‌آل برای مهاجرت کاری، کشور آلمان است. همانطور که می‌دانید آلمان یکی از کشورهایی است که دارای اقتصاد توسعه یافته و پیشرفته است و سیاست آلمان بر این است که بتوانند اقتصاد خود را به درجات بالاتری برساند و برای این اقدام نیز نیازمند نیروی کار بیشتری هستند؛ برای همین امکان پذیرش توسط کشور آلمان نیز به مانند کشور کانادا بسیار محتمل است.
  • استرالیا: استرالیا دیگر کشوری است که ازمهاجرین کاری استقبال می‌کند؛ به خصوص پس از شرایط کرونا که ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور زد، استرالیا سیاست بازسازی و رونق اقتصادی را در پیش گرفته است و تاکنون نیز بسیار در آن موفق بوده است. نیروهای متخصص و ماهر، امکان و شانس بیشتری برای پذیرش در این کشور دارند.
  • نیوزلند: نیوزلند یکی از کشورهایی است که در زمینه مهاجرت کاری کمتر دیده شده است و هم‌زمان شرایط فوق العاده‌ای در اختیار مهاجرین کاری می‌گذارد. علاوه بر این دارای رفاه جتماعی و اقتصادی توسعه یافته است. نیوزلند مناسب افرادی است که ترجیح می‌دهند در کشور کم جمعیت‌تر و با آرامش بیشتری زندگی کنند.
  • انگلیس: کشور دیگری که به شما معرفی می‌کنیم کشور انگلیس است. مهاجرت کاری به انگلستان نسبت به کشورهای دیگری که در این لیست آورده‌ایم دشوار تر محسوب می‌شود ولی این دشواری، بدون ارزش نیست؛ زیرا که انگلستان جزوه کشورهای توسعه یافته ای محسوب می‌شود که شرایط مناسبی را برای مهاجرین فراهم می‌اورد.
  • اتریش: کشور اتریش آخرین کشوری است که در این لیست به شما معرفی می‌کنیم. اتریش یکی از کشورهای توسعه یافته‌ای است که همانند نیوزلند کمتر مورد توجه مهاجرین قرار گرفته است ولی در عین حال بسیار توسعه یافته است و دارای رفاه اجتماعی خوبی است.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این کشورها، کشورهایی است که شرایط آن برای همگان متناسب‌تر از بقیه کشورهاست. ولی اگر شما قصد مهاجرت کاری را دارید، باید شرایط خود را بسنجید و براساس آن تصمیم‌گیری کنید؛ ممکن است شرایط کشوری برای شما مناسب باشد که در این لیست نیامده است و حتی آن کشور، جز گزینه‌های شما نباشد و بسیار دور از انتظار شما باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

همانطور که از اسم این عنوان قابل حدس است، مهاجرت سرمایه گذاری نیازمند سرمایه گذاری در کشور مقصد است؛ حال این سرمایه گذاری می‌تواند خرید خانه یا کارآفرینی مانند ثبت شرکت، خرید سهام یک شرکت یا ایجاد استارت آپ و موارد مشابه باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در اکثر موارد مهاجرت سرمایه‌گذاری به فرد مهاجر ویزای دائمی نمی‌دهد؛ بلکه فرد می‌تواند 5 سال به صورت موقت به همراه خانواده اش اقامت گزیند و پس از 5 سال اقدام به تمدید ویزا یا اخذ اقامت دائم یا شهروندی آن کشور نماید.

مهاجرت از طریق تولد فرزند

قطعا تمامی افراد دوست دارند فرزندشان را در رفاه و شرایط بهتری به دنیا بیاورند و در این مسیر، یکی از اقداماتی که انجام می‌دهند، اقدام به دریافت اقامت از طریق تولد فرزندشان در خاک کشور مدنظرشان است. اکثر کشورها در سراسر دنیا به متولدین اقامت می‌دهند؛ اما با این حال شرایط پذیرش و اقامت در هر کشور متفاوت است؛ برای مثال در کانادا به محض تولد اقامت می‌دهد و از طرف دیگر کشوری مانند رومانی قانونی در این مورد ندارد.

برای پذیرش مهاجرین از این روش کشور‌ها از قانون خاک و یا قانون خون پیروی می‌کنند. در زیر به اختصار به تفاوت این دو قانون پرداخته‌ایم

  • قانون خاک: اگر فرزند شما در خاک کشور مورد نظر متولد شود، می‌تواند تابعیت آن کشور را دریافت کند.
  • قانون خون: برای دریافت تابعیت کشور مورد نظر، یکی از والدین او باید متولد آن کشور باشد و تولد فرزند در آن کشور، به تنهایی اهمیتی ندارد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با تولد فرزند در خاک کشور دیگر، والدین ویزای اقامت دائم نخواهند گرفت و تنها فرزند آن‌ها اقامت کشور مورد نظر را دریافت می‌کند.

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه‌ها، مهاجرت از طریق ازدواج است. البته تمامی کشورها شامل این قانون نیستند ولی برای اقدام به مهاجرت از این طریق، پارتنر متقاضی باید شهروند کشور مقصد باشد و توانایی حمایت و ساپورت مالی پارتنر خود را داشته باشد. ماموری که کارهای شما را انجام خواهد داد سوالات لازم را می‌پرسد و تمامی ملاحظات لازم را انجام می‌دهد تا از سوری نبودن روابط طرفین اطمینان حاصل کند.

مهاجرت از طریق پناهندگی

خطرناک ترین و پر ریسک‌ترین راه مهاجرت، مهاجرت از طریق پناهندگی است. برای مهاجرت از این طریق فرد پناهنده می‌تواند بعد از ورود به خاک کشور مقصد اقدام به دریافت پناهندگی نماید. مورد قبول واقع شدن پناهندگی به موارد مختلفی از جمله امنیت و رفاه اجتماعی، جنسیتی، دینی، اقتصادی و … در کشور مبدا بستگی دارد و اگر مورد قبول واقع شود، فرد پناهنده، امکانات رفاهی کمتری به نسبت فردی که شهروند آن کشور است دریافت می‌کند و هم‌چنین امکان بازگشت به کشور خود را ندارد.

سخن آخر

برای اقدام به مهاجرت باید تمامی جوانب و شرایط خود را بسنجید و بر اساس آن روش مناسب را برگزینید. به یاد داشته باشید که حتما متناسب با شرایط خود اقدام کنید؛ زیرا شانس شما بیشتر خواهد بود. بنابراین در بستر اشتباه تلاش نکنید، زیرا باعث می‌شود مهاجرت شما بسیار دشوار‌تر شود. همراهی یک موسسه معتبر و حمایت همه جانبه از شما هم باعث آسودگی خاطر شما خواهد شد و هم شما را در مسیر درست قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مقاله

مشاوره رایگان بگیر!

اگر میخوای با مناسب ترین هزینه در سریع ترین زمان ممکن با هر شرایطی مهاجرت کنی فقط کافیه اطلاعات زیر رو پرکنی، ما خیلی زود باهات تماس می‌گیریم