مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

کانادا کشوری در شمال آمریکای شمالی با جمعیتی حدود 38 میلیون نفر است که دارای آب و هوایی سرد و طبیعتی زیبا است. در کانادا 34 گروه قومی مختلف زندگی می‌کنند و تعداد جمعیت ایرانیان ساکن کانادا بیش از 300 هزار نفر است. همانطور که بارها شنیده‌اید، کانادا یکی از اولین گزینه های مهاجرین در سراسر دنیا برای مهاجرت است که دلایل آن را به اختصار در زیر آورده‌ایم:

  • اقتصاد پیشرفته و رفاه اجتماعی بالا
  • وجود امنیت و آرامش
  • تنوع و تفاوت فرهنگی بالا
  • شرایط تحصیلی فوق العلاده و سطح علمی بالای دانشگاه‌ها و اساتید
  • بازار کار در حال توسعه

موارد بالا بخشی از دلایل افراد برای مهاجرت به کانادا است که باعث شده کانادا دارای بالاترین نرخ سرانه مهاجر پذیری در دنیا باشد و سیاست های کشور کانادا نیز بر افزایش این تعداد است، تا با تربیت نیروی متخصص و جذب نیروی کار به رشد و شکوفایی اقتصادی خود بیش از پیش کمک نماید.

 

انواع روش های مهاجرت به کانادا

برای مهاجرت روش های متفاوتی وجود دارد و ممکن است برای مهاجرت در برخی کشورها تمامی این روش‌ها مورد استقبال یا پذیرش قرار نگیرد. کانادا جز آن کشورهایی است که همه روش‌های مهاجرتی آن بسیار کارآمد و مورد توجه است. در این بخش این روش ‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم.

 

مهاجرت تحصیلی

برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارند، کانادا یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. کانادا علاوه بر فراهم آورده شرایط رفاهی و اجتماعی برای افراد، دارای دانشگاه‌ها و اساتیدی است که سطح علمی بالایی دارند و علاوه بر این، شرایطی مانند اخذ بورسیه تحصیلی و در نهایت اقامت دائم را برای دانشجویان فراهم خواهد آورد. بیش از 6 میلیون از جمعیت کانادا به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند؛ که در نتیجه باعث شده است که امکان تحصیل به زبان فرانسوی علاوه بر زبان انگلیسی برای دانشجویان مهاجر وجود داشته باشد.

برای مهاجرت تحصیلی مواردی مانند سن، مدرک تحصیلی، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، دانش زبان خارجی (به خصوص زبان انگلیسی) و تمکن مالی لازم است. که در مقالات دیگر به صورت کامل توضیح داده شده است ولی برای درک بهتر شما به اختصار به توصیف این موارد خواهیم پرداخت.

  • سن: با توجه به مقطعی که در آن به تحصیل می‌پردازید متفاوت است ولی سنی که دارای بالاترین شانس است 18 تا 30 سال است.
  • مدرک تحصیلی: رشته شما و دانشگاهی یا موسسه ای که در از آن فارغ التحصیل شده‌اید عامل اصلی در این مورد است
  • رزومه تحصیلی: این قسمت شامل سوابق تحصیلی، کارگاه ها و دوره های آموزشی، سوابق شغلی، سوابق عملی و پژوهشی، کارهای داوطلبانه و موارد مشابه است.
  • انگیزه نامه: در این قسمت انگیزه، دلایل و اهداف خود را به صورت صمیمانه بیان می‌کنید.
  • دانش زبان خارجی: شما در این قسمت باید سطح بالای زبان خود را برای شرکت در کلاس‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی یا فرانسوی نشان دهید.
  • تمکن مالی: حداقل تمکن مالی برای کشور کانادا 12 هزار تا 16 هزار دلار است.

 

بهترین دانشگاه های کانادا

همانطور که پیش‌تر گفته‌ایم، کانادا جز کشورهایی است که دارای سطح علمی بالایی در بین دانشگاه‌های جهان دارد و این دانشگاه‌ها در شهرهای مختلف کانادا قرار دارند؛ بنابراین تنوع بالایی برای علاقه مندان به تحصیل در کانادا وجود دارد تا با توجه به شرایط آب و هوایی، فرهنگی، زبانی و… دست به انتخاب درست‌تری بزنند. ما در اینجا 12 مورد از برترین دانشگاه‌های کانادا را برای شما آورده ایم:

  • دانشگاه تورنتو در تورنتو
  • دانشگاه مونترآل در مونترآل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور
  • دانشگاه مک‌مستر در همیلتون
  • دانشگاه کلگری در کلگری
  • دانشگاه مک‌گیل در ونکوور
  • دانشگاه آلبرتا در ادمونتون
  • دانشگاه اتاوا در اتاوا
  • دانشگاه یورک در تورنتو
  • دانشگاه واترلو در واترلو
  • دانشگاه کونکوردیا در مونترآل
  • دانشگاه ساسکاچوان در ساسکاچوان

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، باید بدانند مسیر آن‌ها دشوار و پراسترس است و باید تمام فاکتورهای لازم را داشته باشید تا بتوانید به خواسته خود جامه عمل بپوشانید؛ بنابراین با آگاهی کامل در این مسیر قدم بگذارید؛ و اجازه ندهید مسائل و مشکلات پیش پایتان، شما را از مسیر اصلی دور کند و همچنین برای درک بهتر شرایط از متخصصین کمک بگیرید. همانطور که پیش‌تر گفته‌ایم، زمینه اصلی فعالیت موسسه ونکو ویزا، مهاجرت تحصیلی است و شما را در این مسیر تنها نخواهد گذاشت.

 

مهاجرت کاری

برای مهاجرت کاری روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به اختصار مهم‌ترین و کاربردی ترین روش‌های موجود را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • جاب آفر (job offer): برای کسب جاب آفر شما باید مدارک، سوابق تحصیلی و کاری، نمونه کار و تمام اطلاعات لازم و مرتبط را به شرکت‌های موردنظر خود ارسال کنید و پس از تاییدیه اولیه و شرکت در مصاحبه های تلفنی و تصویری، منتظر پیشنهاد شغلی از سمت کافرمای کانادایی باشید. پس از قبول و ارسال دعوت نامه می‌توانید کارهای مهاجرت خود را انجام دهید.
  • جاب سیکر (job seeker): در این روش فرد جویای کار 6 تا 9 ماه می‌تواند با هزینه خود در کانادا اقامت داشته باشد و همزمان به دنبال کار بگردد و شغلی متناسب با خود را پیدا کند. متقاضی در این مدت می‌تواند ویزای خود را به ویزای مهاجرت کاری تغییر دهد.
  • مهارت محور (skilled worker): ویزای مهارت محور نوعی طبقه بندی کاری است که افراد بر اساس توانایی، دانش و مهارت های شخصی طبقه بندی می‌شوند. در این روش افراد با توجه به تخصص خود و طبقه بندی موجود می‌توانند کار مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • اسکیل ترید (skilled trade): این ویزا مخصوص افرادی است که دارای مهارت فنی هستند. البته مهارت فنی به تنهایی کافی نیست و شرایط دیگری مانند سن، سطح دانش زبانی، تمکن مالی، سابقه کاری و صلاحیت کاری نیز اهمیت بالایی دارد و متقاضی باید حداقل نمره 67 از 100 را برای قبولی کسب کند.

 

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

همانطور که از اسم این عنوان قابل حدس است، مهاجرت سرمایه گذاری نیازمند سرمایه گذاری در کشور مقصد است؛ حال این سرمایه گذاری می‌تواند خرید خانه یا کارآفرینی مانند ثبت شرکت، خرید سهام یک شرکت و یا ایجاد استارت آپ و موارد مشابه باشد.

کانادا یکی از کشورهایی است که پذیرای سرمایه گذاران زیادی است و برای این افراد ، شرایط منحصربه‌فردی را فراهم می‌آورد. بنابراین شما هم اگر قصد مهاجرت از طریق سرمایه گذاری را دارید، بدانید این کشور یکی از بهترین کشورهای موجود در این زمینه است.

 

ویزای استارت آپ

سرمایه گذاری در کانادا اهمیت زیادی دارد و کانادا به دنبال جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاران برای پیشرفت و توسعه بیشتر است. برای همین علاوه بر ویزای سرمایه گذاری، ویزای استارت آپ نیز وجود دارد که باعث جذب حداکثری افراد خلاق و نخبه می‌شود. برای دریافت این ویزا، یک ایده خلاقانه و تمکن مالی برای ایجاد استارت‌آپ کافی است.

 

مهاجرت از طریق ویزای توریستی

ویزای توریستی همانطور که از نامش نیز مشخص است برای سفر و اقامت کوتاه مدت است ولی شما می‌توانید در طول سفر خود کارهای اقامت دائم خود را انجام دهید و یا حتی پناهنده شوید. ویزای توریستی شامل 3 نوع زیر است:

  • ویزای سینگل کانادا: با این ویزا می‌توانید برای یک سفر و به مدت 6 ماه در کانادا باشید. برای سفر دوباره باید درخواست ویزای مجدد کنید.
  • ویزای مولتی کانادا: با این ویزا می‌توانید چند بار به کانادا سفر کنید و هر دفعه برای 6 ماه بمانید. سقف این ویزا 10 سال است.
  • سوپر ویزای کانادا: این ویزا مخصوص والدین افرادی است که در کانادا اقامت دارند و مدت زمان آن 2 تا 10 سال است.

 

مهاجرت از طریق خوداشتغالی

مهاجرت از این طریق تا حدودی شبیه به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری ولی در ابعاد کوچک‌تر است. این روش مخصوص افراد است که یک سرمایه مشخصی را وارد کشور مقصد خواهند کرد. حال چه با ایجاد یک شغل باشد و یا چه افرادی که با شغل قبلی خود در این کشور به ایجاد درآمد می‌پردازند؛ مانند هنرمندان یا ورزشکاران.

 

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه‌ها، مهاجرت از طریق ازدواج است. البته تمامی کشورها شامل این قانون نیستند ولی کانادا این امکان را اختیار مهاجرین می‌گذارد. برای اقدام به مهاجرت از این طریق، پارتنر شما باید شهروند کشور مقصد باشد و توانایی حمایت و ساپورت مالی شما را داشته باشید. ماموری که کارهای شما را انجام خواهد داد، تمامی سوالات را می‌پرسد و ملاحظات لازم را انجام می‌دهد تا از سوری نبودن روابط طرفین اطمینان حاصل کند.

 

مهاجرت از طریق تولد

قطعا تمامی افراد دوست دارند فرزندشان را در رفاه و شرایط بهتری به دنیا بیاورند و در این مسیر، یکی از اقداماتی که انجام می‌دهند، دریافت اقامت از طریق تولد فرزندشان در خاک کشور مدنظرشان است. اکثر کشورها در سراسر دنیا به متولدین اقامت می‌دهند، کانادا نیز یکی از این کشورهاست.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با تولد فرزند در خاک کشور دیگر، والدین ویزای اقامت دائم نخواهند گرفت و تنها فرزند آن‌ها اقامت کشور مورد نظر را دریافت می‌کند.

 

مهاجرت به کانادا از طریق اسپانسرشیپ والدین و پدر/مادر بزرگ‌ها

در این روش افرادی که اقامت کانادا را دارند می‌توانند اقدام به کسب اقامت برای والدین خود نمایند. نکته قابل توجه این است که بین متقاضایان قرعه‌کشی می‌شود و این امکان برای تمام افراد فراهم نیست.

 

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استانی

کشور کانادا به هر یک از استان‌های خود این مجوز را داده است تا بتوانند از بین کسانی که درخواست مهاجرت کاری به آن استان را داشته اند، افرادی را با توجه به نیازهای خود یا میزان تخصص‌شان جذب کند مانند برنامه استانی ساسکاچوان، برنامه مهاجرتی آتلانتیک (برای 4 استان آتلانتیک نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد) و … .

 

تجربه کانادایی

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به کانادا، تجربه کانادایی است. در این روش افراد محصل یا شاغل می‌توانند در طول مدت 1 سال اقامت خود، برای کسب اقامت دائم، تلاش نمایند.

 

مهاجرت از طریق پناهندگی

خطرناک ترین و پر ریسک ترین راه مهاجرت، مهاجرت از طریق پناهندگی است. برای مهاجرت از این طریق متقاضی می‌تواند بعد از ورود به خاک کشور مقصد اقدام به دریافت پناهندگی نماید. مورد قبول واقع شدن پناهندگی فرد به موارد مختلفی از جمله امنیت و رفاه اجتماعی، جنسیتی، دینی، اقتصادی و … در کشور مبدا بستگی دارد و اگر مورد قبول واقع شود نیز، امکانات رفاهی کمتری به نسبت فردی که شهروند آن کشور است دریافت می‌کند؛ هم‌چنین امکان بازگشت به کشور خود را ندارد.

 

سخن پایانی

اگر قصد مهاجرت داشته باشید یا اطرافیان شما مهاجرت کرده باشند یا حتی در مسیر مهاجرت قدم گذاشته‌اید، خواهید دانست که کانادا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گزینه های مهاجرت محسوب می‌شود. کانادا شرایط رفاهی، بهداشتی، درمانی، اقتصادی و اجتماعی فوق العاده‌ای را برای شهروندان خود فراهم آورده است و مهاجرین این کشور نیز چه اقامت دائم این کشور را داشته باشند و چه اقامت موقت، دارای شرایط مشابه ای هستند. علاوه بر این روش‌های مهاجرت به کانادا محدود به یک یا دو روش نیست و شما می‌توانید از طریق تمام روش‌های موجود برای مهاجرت به این کشور اقدام کنید. همین دلایل باعث شده است که کانادا به یکی از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت تبدیل شود؛ بنابراین اگر انتخاب شما نیز کشور کانادا است و نیاز به مشاوره بیشتر جهت تصمیم گیری نهایی دارید با موسسه مهاجرتی ونکو ویزا در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مقاله

مشاوره رایگان بگیر!

اگر میخوای با مناسب ترین هزینه در سریع ترین زمان ممکن با هر شرایطی مهاجرت کنی فقط کافیه اطلاعات زیر رو پرکنی، ما خیلی زود باهات تماس می‌گیریم