مهاجرت به آلمان

آلمان کشوری در قاره اروپا با جمعیتی حدود 84 میلیون نفر است و آب‌ و‌ هوای معتدلی دارد. آلمان دارای 16 ایالت است و پایتخت این کشور، برلین است. نزدیک به 6.5 میلیون از جمعیت این کشور را اتباع خارجی تشکیل داده اند و این تعداد هر ساله در حال افزایش است و همین باعث شده است آلمان به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان تبدیل شود. ما در اینجا دلایل مهاجرت بالا به کشور آلمان را به صورت موردی آورده‌ایم:

  • اقتصاد توسعه یافته
  • ثبات سیاسی و اقتصادی
  • تنوع فرهنگی
  • درآمد بالا
  • سیستم آموزشی سطح بالا و رایگان

 

موارد بالا بخشی از دلایل مهاجرت به کشور آلمان است. نکته قابل توجه استقبال زیاد حکومت آلمان از مهاجرین است. زیرا تعداد بالای مهاجرین به معنای نیروی کار بیشتر و در نهایت به معنای پیشرفت و شکوفایی اقتصادی این کشور است.

انواع روش‌های مهاجرت به آلمان

آلمان جز کشورهایی است که مهاجرت به آن کمی آسان‌تر از برخی کشورها است و در مقابل نیز شرایط رفاهی و اقتصادی خوبی را در اختیار مهاجرین قرار می‌دهد. برای مهاجرت به آلمان از میان روش‌های متعدد، روش‌های تحصیلی و کاری بیشتر از سایر روش‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ با این حال ما تمامی روش‌ها را در زیر توضیح داده‌ایم تا در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک رساند.

 

مهاجرت تحصیلی

یکی از روش‌های مهاجرتی برای آلمان که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد مهاجرت تحصیلی است و در مقابل هم ‌برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارند، آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا آلمان علاوه بر فراهم آوردن شرایط رفاه و اجتماعی برای افراد، دارای دانشگاه‌ها و اساتیدی است که سطح علمی بالایی دارند.

برای مهاجرت تحصیلی مواردی مانند سن، مدرک تحصیلی، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، دانش زبان خارجی (به خصوص زبان انگلیسی) و تمکن مالی لازم است که در مقالات دیگر به صورت کامل توضیح داده شده است ولی برای درک بهتر شما به اختصار به توصیف این موارد خواهیم پرداخت.

  • سن: با توجه به مقطعی که در آن به تحصیل می‌پردازید متفاوت است ولی سنی که دارای بالاترین شانس است 18 تا 30 سال است.
  • مدرک تحصیلی: رشته شما و دانشگاهی یا موسسه ای که در از آن فارغ التحصیل شده‌اید عامل اصلی در این مورد است
  • رزومه تحصیلی: این قسمت شامل سوابق تحصیلی، کارگاه ها و دوره های آموزشی، سوابق شغلی، سوابق عملی و پژوهشی، کارهای داوطلبانه و موارد مشابه است.
  • انگیزه نامه: در این قسمت انگیزه، دلایل و اهداف خود را به صورت صمیمانه بیان می‌کنید.
  • دانش زبان خارجی: کسب نمره بالا در آزمون های آیلتس یا تافل به زبان انگیسی و یا آزمون DSH یا IELTS Test DAF به زبان آلمانی
  • تمکن مالی: حداقل تمکن مالی برای کشور آلمان بین 8 هزار تا 12 هزار یورو است.

 

دانشگاه های کشور آلمان

کشور آلمان جز کشورهایی است که سطح علمی بسیار بالایی دارد و 11 دانشگاه آن در بین 200 دانشگاه برتر دنیا قرار داد که عدد قابل توجهی است. در دانشگاه‌های این کشور به دو زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌شود بنابراین دانستن یکی از این زبان‌ها اهمیت فوق‌العاده ای دارد. در این قسمت به صورت موردی به این دانشگاه ها اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه فنی مونیخ در مونیخ
  • دانشگاه لودوینگ ماکسیمالیان در مونیخ
  • دانشگاه هایدلبرگ در هایدلبرگ
  • دانشگاه آزاد برلین در برلین
  • دانشگاه هومبولت در برلین
  • موسسه فنی کارلسروهه در کارلسروهه
  • دانشگاه فنی آخن در آخن
  • دانشگاه فنی برلین در برلین
  • دانشگاه توبینگن در توبینگن
  • دانشگاه فرایبورگ در فرایبورگ
  • دانشگاه فنی درسدن در درسدن

 

مهاجرت کاری

دیگر روش محبوب مهاجرت به آلمان مهاجرت کاری است. آلمان جزو کشورهایی است که دارای اقتصادی بسیار پیشرفته است و روز به روز توسعه یافته‌تر می‌شود؛ و در این راه نیاز به نیروی کار بیشتری دارد، بنابراین اقدام به جذب نیروی کار با تخصص‌های مختلف و در زمینه‌های مختلف کرده است و می‌توان گفت افرادی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند، اگر شرایط لازم را داشته باشند، از شانس بالایی برای پذیرش در این کشور برخوردارند. البته مطالب گفته شده به این معنا نیست که برای تمام افرادی که در جست و جوی کار در کشور دیگری هستند، آلمان کشور ایده‌آلی است بلکه شما باید نیازهای کشور مقصد را نیز بسنجید و با توجه به آن اقدام کنید. ما در زیر مشاغلی که کشور آلمان بیشترین جذب نیرو را دارد آورده ایم:

  • انواع پزشکی، پرستاری و مشاغل دیگر حوزه سلامت
  • انواع مهندسی
  • علوم پایه
  • کارهای فنی و تخصصی
  • علوم کامپیوتر و IT
  • مارکتینگ و بازاریابی

 

برای مهاجرت کاری روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به اختصار مهم‌ترین و کاربردی ترین روش‌های موجود را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

ویزای کار آلمان (employment visa)

منظور از ویزای کار در آلمان همان جاب آفر (job offer) است. برای کسب جاب آفر شما باید مدارک، سوابق تحصیلی و کاری، نمونه کار و تمام اطلاعات لازم و مرتبط را به شرکت‌های موردنظر خود ارسال کنید و پس از تاییدیه اولیه و شرکت در مصاحبه های تلفنی و تصویری، منتظر پیشنهاد شغلی از سمت کافرمای آلمانی باشید. پس از قبول و ارسال دعوت نامه می‌توانید کارهای مهاجرت خود را انجام دهید.

ویزای جست و جو کار در آلمان (jobseeker visa)

راه دیگر مهاجرت کاری به کشور آلمان، دریافت ویزای جست و جوی کار در این کشور این است. اگر بخواهید به این روش اقدام کنید، پس از دریافت ویزا، می‌توانید به مدت 6 ماه در آلمان بمانید و به دنبال کار بگردید و اگر بتوانید با شرکت یا موسسه‌ای قرارداد ببنید شرایط مهاجرت کاری شما فراهم می‌شود.

البته برای اقدام به مهاجرت کاری در این روش باید مدرک تحصیلی معتبر، مدرک زبان آلمانی، تمکن مالی برای 6 ماه زندگی در آلمان و حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط داشته باشید.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان (ausbildung visa)

ویزای آوسبیلدونگ آلمان، ویزای کمتر شناخت شده ای است ولی در عین حال می‌تواند راه مهاجرتی بسیار مفیدی برای جوانان مهاجر باشد. این ویزا، ویزای کارآموزی است و شما با دریافت این ویزای پس از به پایان رسیدن آموزش های علمی و تئوری در کشور آلمان، می‌توانید در آن‌جا مشغول به کار شوید.

مدت زمان این کلاس‌ها 2 الی 3 ساله است و شما در طول ترم آموزشی خود، حقوق نیز دریافت خواهید کرد. ویزای آوسبیلدونگ شامل کارهای فنی و مهارتی می‌شود و سن پذیرش آن 17 تا 28 سال است. مدارک لازم برای اقدام به دریافت این ویزا شامل: مدرک دیپلم، مدرک زبان آلمانی و تمکن مالی است.

ویزای خوداشتغالی و فریلنسری (self-employed & freelancer)

مهاجرت از این طریق تا حدودی شبیه به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری ولی در ابعاد کوچک‌تر است. این روش مخصوص افراد است که یک سرمایه مشخصی را وارد کشور مقصد خواهند کرد. حال چه با ایجاد یک شغل باشد و یا چه افرادی که با شغل قبلی خود در این کشور به ایجاد درآمد می‌پردازند مانند هنرمندان یا ورزشکاران.

فریلنسری هم نوع دیگری از ویزای کاری در آلمان است و متقاضی برای دریافت آن باید نشان دهد که به عنوان یک آزادکار که با شرکت های مختلف در ارتباط است، می‌تواند خدمات خوبی ارائه دهد و برای خود کسب درآمد نماید.

بلو کارت آلمان (blue card)

کارت آبی یا بلو کارت مخصوص کشورهای جز اتحادیه اروپاست و همانند گرین کارت آمریکا است. برای دریافت کارت آبی، باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشید و همچنین از طریق جاب آفر یا جاب سیکر آلمان کار مدنظر خود را پیدا کرده باشید و حقوقتان 1.5 برابر میانگین حقوق در آلمان باشد. در مقابل بلو کارت امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بخشی از آن در زیر آورده شده است:

  • امکان دریافت اقامت دائم پس از 33 ماه
  • امکان تغییر شرکت یا کارفرما پس از 2 سال
  • امکان اقامت موقت تا 3 ماه پس از اتمام یا از دست دادن کار
  • امکان اقامت همسر و فرزندان
  • امکان اشتغال همسر
  • امکان بهره برداری کامل از مزایای آموزشی و بهداشتی

نکته قابل توجه در این قسمت این است که همگان نمی‌توانند اقدام به دریافت بلو کارت نمایند و فقط مشاغل تخصصی‌تر می‌توانند تلاش به دریافت این کارت نمایند

ویزای اوپر و کارآموزی (au pair and internship visa)

ویزای اوپر مخصوص افرادی است که تمایل دارند با فرهنگ آلمانی آشنا شوند و تجربه کوتاه مدتی از زندگی در آلمان کسب کنند. با این ویزا متقاضی می‌توانید برای یک خانواده آلمانی کار کند و در مقابل حقوق، غذا و اقامت در اختیار فرد قرار داده می‌شود.

مدت زمان این ویزا حداقل 6 ماه و حداکثر 1 سال است و امکان تمدید ندارد.

ویزای کارآموزی مخصوص دانش آموزان و دانشجویان است که تمایل دارند در کنار تحصیلات خود به کسب درآمد و تجربه شغلی بپردازند. پس از آن نیز می‌توانند برای کسب اقامت دائم آلمان اقدام کنند.

انتقال درون شرکتی (Intra-Corporate Transfer)

اگر شما در یک شرکت بین المللی در ایران مشغول به کار هستید که در کشورهای دیگر از جمله آلمان شعبه دارد می‌توانید با دریافت تاییدیه از کشور مقصد، به صورت درون شرکتی و موقت مهاجرت نمایید.

 

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

همانطور که از اسم این عنوان قابل حدس است، مهاجرت سرمایه گذاری نیازمند سرمایه گذاری در کشور مقصد است؛ حال این سرمایه گذاری می‌تواند خرید خانه یا کارآفرینی مانند ثبت شرکت، خرید سهام یک شرکت یا ایجاد استارت آپ و یا موارد مشابه باشد.

دریافت ویزای خود اشتغالی و فریلنسری نیز، که نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود می‌تواند در این بخش هم جا بگیرد.

 

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه‌ها، مهاجرت از طریق ازدواج است. البته تمامی کشورها شامل این قانون نیستند ولی آلمان این امکان را اختیار مهاجرین می‌گذارد. برای اقدام به مهاجرت از این طریق، پارتنر شما باید شهروند کشور مقصد باشد و توانایی حمایت و ساپورت مالی شما را داشته باشید. ماموری که کارهای شما را انجام خواهد داد سوالات لازم را می‌پرسد و تمامی ملاحظات لازم را انجام می‌دهد تا از سوری نبودن روابط طرفین اطمینان حاصل کند.

 

مهاجرت از طریق تولد فرزند

قطعا تمامی افراد دوست دارند فرزندشان را در رفاه و شرایط بهتری به دنیا بیاورند و در این مسیر، یکی از اقداماتی که انجام می‌دهند، اقدام به دریافت اقامت از طریق تولد فرزندشان در خاک کشور مدنظرشان است. اکثر کشورها در سراسر دنیا به متولدین اقامت می‌دهند، آلمان نیز یکی از این کشورهاست.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با تولد فرزند در خاک کشور دیگر، والدین ویزای اقامت دائم نخواهند گرفت و تنها فرزند آن‌ها اقامت کشور مورد نظر را دریافت می‌کند.

 

مهاجرت از طریق پناهندگی

خطرناک ترین و پر ریسک ترین راه مهاجرت، مهاجرت از طریق پناهندگی است. برای مهاجرت از این طریق متقاضی می‌توانید بعد از ورود به خاک کشور مقصد اقدام به دریافت پناهندگی نماید. مورد قبول واقع شدن پناهندگی فرد به موارد مختلفی از جمله امنیت و رفاه اجتماعی، جنسیتی، دینی، اقتصادی و … در کشور مبدا بستگی دارد و اگر مورد قبول واقع شود نیز، امکانات رفاهی کمتری به نسبت فردی که شهروند آن کشور است دریافت می‌کند و هم‌چنین امکان بازگشت به کشور خود را ندارد.

 

سخن آخر

آلمان محبوب ترین مقصد اروپایی برای مهاجرین است و اگر شما هم قصد مهاجرت به اروپا را داشته باشید، آلمان را در بین گزینه های اصلی خود دارید. تنوع فرهنگی و اقتصاد توسعه یافته مهم‌ترین دلایل این محبوبیت است. از طرفی مهاجرین به علت تعداد بالا، در این کشور مورد پذیرش عموم قرار گرفته‌اند و دارای جایگاه مورد قبولی هستند؛ بنابراین از این بابت نگران نباشید ولی اگر در مورد مهاجرت، شرایط و روش‌های آن سوالاتی ذهنتان را مشغول کرده است با کارشناسان ونکو ویزا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مقاله

مشاوره رایگان بگیر!

اگر میخوای با مناسب ترین هزینه در سریع ترین زمان ممکن با هر شرایطی مهاجرت کنی فقط کافیه اطلاعات زیر رو پرکنی، ما خیلی زود باهات تماس می‌گیریم